Co egzaminatorzy mają do powiedzenia tegorocznym maturzystom?

CKE opublikowała rekomendacje egzaminatorów dla tegorocznych maturzystów. Specjaliści sprawdzili grudniowe próbne matury, potem przez ponad dwa miesiące głowili się, jakich rad powinni udzielić uczniom przystępującym w tym roku do matury. Gdy wreszcie zabrali głos, ręce mi opadły. Tylko na tyle was stać?

Rekomendacja 1: Zaplanuj czas poświęcony na rozwiązanie zadań w każdym z testów i napisanie wypracowania.

Mój komentarz: Proszę przy każdym zadaniu podać orientacyjny czas potrzebny na rozwiązanie, czas na napisanie wypracowania i czas na sprawdzenie poprawności odpowiedzi. Podanie orientacyjnego czasu bardzo pomogłoby piszącym.

Rekomendacja 2: Uważnie czytaj polecenia [pogrubienie CKE] w części testowej. Wyodrębnij w nich poszczególne elementy, a po napisaniu odpowiedzi sprawdź, czy uwzględniłeś wszystkie elementy polecenia.

Mój komentarz: Proszę pisać krótkie polecenia.

Rekomendacja 3: Zanim zaczniesz rozwiązywać zadania w teście „Język polski w użyciu”, wyodrębnij informacje kluczowe [pogrubienie CKE] w każdym z tekstów nieliterackich.

Mój komentarz: Proszę pogrubić informacje kluczowe w każdym z tekstów. Coraz częściej informacje kluczowe są wyodrębniane i pogrubiane przez autora lub redakcję. Tylko w bardzo krótkich tekstach nie stosuje się pogrubień. 

Rekomendacja 4: W części testowej zwróć szczególną uwagę na zadania, w których masz się odwołać do dwóch tekstów [pogrubienie CKE] – nie zapominaj o tym w uzasadnieniu odpowiedzi.

Mój komentarz: Jeżeli to takie ważne, proszę w kilku miejscach w arkuszu przypomnieć zdającym, że mają odwołać się do dwóch tekstów.

Rekomendacja 5: Zastanów się, czy rozumiesz wszystkie słowa użyte w temacie wypracowania. Jeśli nie, to wybierz inny temat.

Mój komentarz: Proszę obydwa tematy wypracowań napisać zrozumiale. Jeżeli temat zawiera niezrozumiałe słowa, proszę je zamienić na powszechnie znane.

Są jeszcze inne rekomendacje (z polskiego i matematyki – zob. tutaj), niestety w podobnym stylu. Arkusz egzaminacyjny coraz bardziej przypomina konstrukcję ronda w Polsce. Od razu widać, że projekt wymyślili ludzie, którzy nie są kierowcami. Zadania maturalne też wymyślają ludzie, którzy chyba żadnych egzaminów nie zdawali. Piszcie krótko, jasno i rzeczowo, żeby maturzysta nie musiał się zastanawiać, o co chodzi – oto moja rekomendacja.