Nowość w badaniach PISA 2025: kreatywne myślenie. Jest się czego bać?
W kolejnej edycji Programu Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów – PISA 2025 – będzie badana zdolność 15-latków do kreatywnego myślenia. Czegoś takiego jeszcze nie było. Czy polskie szkoły będą miały powód do dumy?
W informacjach dla uczestników PISA 2025 czytamy: „Niektórzy z Was będą rozwiązywali zadania z kreatywnego myślenia – dziedziny, która pojawiła się w tym badaniu po raz pierwszy” (źródło tutaj).
Badania pilotażowe zostaną przeprowadzone wiosną 2024, czyli za kilka miesięcy, a właściwe wiosną 2025. Czasu zostało niewiele. Jeżeli w szkołach podstawowych ćwiczy się, jak rozumować kreatywnie, a nie odtwórczo, nie ma się czego bać. Jeśli jednak dominuje uczenie się tego, co nauczyciel podaje jako jedynie słuszną wiedzę, strach powinien wszystkim zajrzeć do dupy. Zbłaźnimy się!
Cała nadzieja w tym, że młodzież uczy się nie tylko w szkole. Jeśli więc nawet nauczyciele uczą „pod klucz”, według jednolitego wzorca, który obowiązuje na egzaminie, dzieciaki mogą przecież rozwijać się poza szkołą, a tam raczej jest twórczo.
Mam mieszane uczucia, bo nawet w liceum głównie pracujemy nietwórczo, gdyż to gwarantuje lepsze wyniki na maturze. System sprzyja bezmyślnemu zakuwaniu. Nauczyciel tłumaczy, jak rozwiązać test, aby otrzymać dużo punktów. Może dzięki badaniom PISA 2025 to się wreszcie zmieni i będziemy uczyć inaczej.
Komentarze
Myślenie twórcze, w zakresie, w jakim może być badane w PISA, wymaga funkcjonowania w środowisku pozbawionym strachu przed porażką. Dlatego wyniki polskich dzieci w tego rodzaju badaniu widzę raczej w ciemnych barwach.
Och ta PISA.
Najbardziej mi się w niej POdoba strach zaglądający wszystkim do niewymownej.
Bedzie się tak dlatego ze nareszcie dobrnęliśmy to takiego etapu rozwoju społecznego, w którym nie będzie żadnego POPiSywania się uczniów konkretnymi (nie)umiejętnościami. Zamiast tego oni będą zmuszani do myślenia nie byle jakiego bo kreatywnego.
Ten strach zajrzy wszystkim gdzie trzeba jeszcze szybciej niż twórcy PISA sami zdążą pomyśle. Kreatywnie of kors
O izraelskiej wojnie – parę refleksji
„Trwająca wojna Izraela w Strefie Gazy jest tak krwawą łaźnią, że nie można jej dłużej ignorować. Cele zadeklarowane przez Izrael na samym początku są nieosiągalne, a wszystkie ograniczenia każdej wojny zostały przekroczone dawno temu”
„Izraelczycy są obecnie jedynymi ludźmi na świecie, którzy nie są w ogóle narażeni na to, co ich kraj zrobił Gazie. Porównując Izrael do Rosji podczas wojny na Ukrainie, śmiejemy się z rosyjskiej telewizji relacjonującej wojnę na Ukrainie. Amerykańska telewizja jest znacznie gorsza, ponieważ najwyraźniej dobrowolnie dezinformuje opinię publiczną o obu wojnach”
Biden porównał Trumpa do Hitlera. Przesada? Wcale nie
https://wyborcza.pl/7,179012,30574405,biden-porownal-trumpa-do-hitlera-przesada-wcale-nie-la-rep.html#S.lena-K.P-B.1-L.1.maly
Beatyfikacja bandziorów Kaczyńskiego. Kamiński i Wąsik wykorzystywali służby do niszczenia ludzi.
https://www.youtube.com/watch?v=rn19MPB4e8Y
Nie wierzę. Sami nauczyciele musieliby zacząć myśleć twórczo. Wyjść poza 200 słów w wypracowaniu i słów „klucz”. Przestać karać slabymi ocenami uczniów, którzy mają dużą wiedzę i myślą niestandardowo, myślą jak rozwiązać problem poza narzuconym wzorcem. Zabijanie myślenia w szkole skończy się katastrofą w doroslym życiu.
Panowie Kamiński i Wąsik są pospolitymi przestępcami. Za kratami znaleźli się z powodu łamania prawa demokratycznego państwa, nadużycia władzy, fałszowania dokumentów, prowokowania innych do łamania prawa. Słowem: siedzą za rzeczy absolutnie karygodne, niemające nic wspólnego z polityką
Czytaj więcej na https://wydarzenia.interia.pl/raport-mariusz-kaminski-maciej-wasik/news-bronislaw-komorowski-mysle-ze-kaminski-i-wasik-nie-odsiedza-,nId,7262680#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=firefox
Anne Applebaum: Rosjanie są znacznie słabsi, niż deklarują
Jeśli oni wierzą w przyszłość Ukrainy, to my też powinniśmy.
https://wyborcza.pl/magazyn/7,124059,30582132,anne-applebaum-rosjanie-sa-znacznie-slabsi-niz-deklaruja.html#S.MT-K.C-B.1-L.1.duzy
@PR
PR niewiadomo jak to wyjdzie z tym kreatywnym myśleniem. Wcześniej były w PISA badane różne takie miękkie elementy samopoczucia w szkole, czy uczeń ma nastawienie na rozwój i motywację wewnętrzną czy nastawienie na przetrwanie, czy ma poczucie przynależności do swojej szkoły, czy ma poczucie, że poradziłby sobie z nauką w różnych warunkach, czy nie boi się zmian. One oczywiście wypadały zawsze słabo dla naszego systemu, bo jak Pan zauważył nie jest to funkcjonowanie w środowisku pozbawionym strachu przed porażką. Nikt nie zwracał uwagi na to, jak uczniowie się czują , bo nikogo te badania nie obchodziły. Taki komentarz nawet rzucił mi się w oczy dr. Mikołaja Herbsta, który od lat bada i pisze prawdę o systemie edukacji, pod postem opisującym słabe wyniki PISA w tej części i dobre w tej części naukowej:
,,Zbudowaliśmy z sukcesem ośrodek tresury, teraz jeszcze musimy stworzyć szkołę dla dzieci”.
No ale w warunkach, w których dziecko, żeby mieć bardzo dobre oceny (które musi mieć wzw. z rekrutacją) nie może popełniać błędów , jest przecież miejsce na działania kreatywne. Czyli, skoro pisze test za testem, widzi, że wszystkie podstawówki piszą te same testy, to kreatywnie może dojść do wniosku, że w takim razie te testy muszą być do kupienia w internecie. I kreatywnie je kupić. Jeżeli test z lektury polega na odpowiadaniu na pytania absurdalne z punktu widzenia rozumienia lektury, tzn.że kreatywne będzie przeczytanie streszczenia i przerobienie odpowiedniej ilości testów z lektury z Internetu.
Jeżeli jest punktowy system oceny zachowania, to można kreatywnie podejść do zdobywania punktów.
Dobre pozorowanie może być twórcze. Czy koniecznie kreatywne musi być analizowanie ,,Odprawy posłów greckich”, można w innych miejscach systemu rozwinąć kreatywność. Jeżeli są zbyt obszerne lub za trudne prace domowe zadawane przez niektórych nauczycieli, to są już na fejsie grupy, gdzie może Pan kupić usługę innych uczniów, którzy je za kasę odrabiają. Polacy po latach pozorowania w socjalizmie pokazali w latach 90 tych naprawdę dużą kreatywność. PR ja nie żartuję, dla ucznia o dużej odporności psychicznej szkoła może być miejscem rozwoju kreatywności.
Ludzie, którzy sobie dobrze radzą finansowo, to przecież niekoniecznie ci, którzy siedzieli w pierwszej ławce i wykonywali pilnie wszystkie polecenia.
@DofS
„najwyższe organa Państwa Polskiego nie wiedzą, co to jest ułaskawienie.”
Masz okazję sprawdzić co to za instytucja „ułaskawienia”. Złóż do Pana Prezydenta wniosek o ułaskawienie na przyszłość. Podejrzewam, że nie jesteś znajomym rzeczonego PP Dudy. Co zrobi Kancelaria PP?. Prześle Twój wniosek bez rozpatrzenia do Sądu, ten zleci wywiad środowiskowy kuratorowi sądowemu, zasięgnie opinii Policji, itd., itd. O opinii Prokuratora nie wspomnę. Ciekawe ile tych procedur dotyczyło przestępców Wąsika i Kamińskiego? Coś mi się wydaje, że wystarczyło wspólne spożywanie łiskacza i polecenie dziadzia z Żoliborza. Wniosek prosty – Ty jak i inni obywatele nie mogą liczyć na taką formę „ułaskawienia”
To jest niesamowite. Pan Szymek z maturą chwali się, że był na lekcji obywatelskiej w
I LO im. B.Limanowskiego w Warszawie. Seria zdjątek. W życiu nie zgodziłabym się na coś takiego. Zaangażowane politycznie chłopię z marzeniami bycia prezydentem kraju i włazi do szkoły. No nie, zdecydowanie nie. Z żadnym politykiem na terenie szkoły nie brałabym udziału- nieważne, z której strony:
https://x.com/KancelariaSejmu/status/1745423274228453502?s=20
@KK „To jest niesamowite. Pan Szymek z maturą chwali się, że był na lekcji obywatelskiej w
I LO im. B.Limanowskiego w Warszawie.”. Ma prawo. Dwa razy uczył się na księdza.
Pani Róża myli kreatywność z cwaniactwem.
Problem z przemocą (i domową, i tą państwową która ma miejsce w szkołach), polega na tym że niszczy moralność (nie jest to jedyny problem, ale istotny). Człowiek nauczy się kłamać i oszukiwać byle uniknąć kary, bo w porównaniu z karą wstyd to luksus. Daleko nie trzeba szukać, na przykład nasz poprzedni premier.
@60+
Ale spektakularnych karier (innych niż wżenienie się w miliardy) czy wielkich firm raczej nie ma. Czyli kreatywność na poziomie „radzenia sobie w życiu” jest w nas bardzo powszechna.
Daj im czas. Żeby mieć odwagę i kreatywność musieliby mieć innych rodziców niż mieli. Może sami właśnie będą takimi rodzicami.
@Róża
„Ludzie, którzy sobie dobrze radzą finansowo, to przecież niekoniecznie ci, którzy siedzieli w pierwszej ławce i wykonywali pilnie wszystkie polecenia.”
Zgadzam się. Pomijam też, że często w dorosłym życiu widać rozjazd między „zawsze świadectwa z paskiem i 5/6 ze wszystkiego” a tym, co osiągają później. Za to znam historie tych, którzy mieli pasję, na tym się skupiali, reszta- byle zdać, ale oni są dalej.
No i często tzw. super szkoły od wieeeelu lat stosują mechanizm przed maturą: albo nie podejdziesz do matury/zabierzesz papiery/przeniesiesz się do innej szkoły, albo otrzymasz 1 i nie będziesz jej zdawać.
@60+
11 stycznia 2024
11:08
” „bo tam w każdym mieszkaniu żołnierze izraelscy znaleźli egzemplarz „Mein Kampf”. To pani powinno wystarczyć za opis tych, z którymi walczymy!”.
Dziennikarka się żachnęła, że to przecież nie może być prawda, iż „w każdym”. ”
Mnie natychmiast przypomniał się telefon z zoofilskimi filmami „znaleziony” przez PiS przy uchodźcach z Białorusi. ”
Chcesz powiedzieć ze jednak PiS nie znalazł tych zoofilii na Białorusinach? Na tych kacapach nie znalazł? Przecież to jasne ze byle jak szukali, ot co!
PiS to nic innego jak poróbstwo i szmira. Tak przynajmniej teraz można się w końcu dowiedzieć. Wszystko dzięki Tusku
Orteq
11 stycznia 2024
.. i wice wersa.
Zwłaszcza to.
@60+
Zawody międzyszkolne na poziomie szkół średnich to u nas np.olimpiady i ma Pan rację, w szkołach, które się tym zajmują poczucie przynależności jest większe. Tylko mało jest takich szkół, dziś jest ranking i jak co roku nauczyciele z tych szkół od pozostałych zbierają bęcki zamiast gratulacji.
Bo my mamy teraz 3 rodzaje szkół: takie w których nie uczą i nie wymagają, takie w których nie uczą, ale wymagają i takie, w których uczą i wymagają. Taki właśnie fajny i prawdziwy komentarz kiedyś przeczytałam przy okazji publikacji rankingu. I te, które nie uczą, ale wymagają jakoś tak najbardziej rzucają się w oczy, nie wiem czy jest ich najwięcej, ale na pewno jest o nich najgłośniej. I jeżeli Pan się dziwi, że kwitnie tam kreatywne podejście uczniów do uczciwości, to ja nie.
Czy graf z dodatkiem nastepnego f jest katapultowany do barona? Czy tez jest wice wersa?
One way or the other,
Drogi Baronie/Graffie Number Five – 23:02
Poinformowałeś blogowisko:
„Ruskie rozstrzelały jednego dziadka a Naziści drugiego”
To więcej wrogów natenczas zabrakło? Ówczesna historia obfitowała w takowych Podobno był przynajmniej i trzeci. Na mur walonek miał być