Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
BelferBlog - Blog Dariusza Chętkowskiego BelferBlog - Blog Dariusza Chętkowskiego BelferBlog - Blog Dariusza Chętkowskiego

8.05.2015
piątek

Matura pod znakiem ECO

8 maja 2015, piątek,

Maj w Polsce jest bardzo łaskawy dla Umberta Eco. Ten włoski pisarz otrzymuje w naszym kraju nie tylko tytuł doktora honoris causa, ale także trafia ze swoim dziełem na maturę z języka polskiego na poziomie rozszerzonym. Ciekawe, co uczony powie, jak się dowie o tym honorze (info tutaj).

Wczoraj maturzyści wybierali jeden z dwóch tematów. Pierwszy dotyczył refleksji Eco na temat piękna, a drugi był ukłonem wobec polskiej tradycji patriotycznej (porównanie wierszy o zesłaniu Polaków na Sybir). Podejrzewam, że łatwiej napisać hurrapatriotyczny tekst o prześladowaniu rodaków za cara i komuny. Łatwiej też egzaminatorom ocenić taką pracę. Patriotyzm mamy bowiem w małym palcu, natomiast refleksja Eco o sztuce to już wyższa szkoła jazdy (test maturalny tutaj).

Z okazji przyznania tytułu doktora honoris causa prof. Eco Uniwersytet Łódzki ogłosił konkurs na tłumaczenie wierszy Szymborskiej na język włoski. Inicjatywa nosi nawet nazwę „Dla Umberta Eco”. Szkoda, że akademicy nie wpadli na taki tytuł: „Poezja Wisławy Szymborskiej – piękno czy brzydota?”. Niech znamienity gość rozstrzygnie.

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop

Komentarze: 10

Dodaj komentarz »
  1. „barwy i dźwięki, obrazy i rzeczy (…)” – elementy macierzy, której wyznacznikiem jest piękny obraz natury. Macierz i jej wyznacznik, to czysta matematyka. Dobór proporcji elementów, których wyznacznik przekłada się na wartość pejzażu wewnętrznego odbiorcy i ocenę, czy jest to piękno, czy brzydota, to już teoria kompozycji.
    Szukał Pan Gospodarzu związków literatury z matematyką, a tu taki króciutki kawałek i jedna wielka synteza czasoprzestrzeni!

  2. Drogi panie Dariuszu, czy mógłby powiedzieć mi pan, czy teza że tematyka historyczna w literaturze polskiej jest uniwersalna ze względu na możliwość wykorzystania danego wydarzenia w różnych kontekstach (jak Kaczmarski zsyłek na Sybir w PRL) jest poprawna?
    Pytam, dlatego że w punktacji ocenia się ją jako „tezę interpretacyjną”- czy to znaczy, że tezą może być tylko stwierdzenie o bezpośrednim związku między problematyką obu utworów? Z góry dziękuję za odpowiedź.

  3. Wydaje mi się Panie Profesorze, że w tekście U. Ecco nie ma nic o brzydocie, pomysł dla akademików chyba chybiony.
    Ecco nie przeciwstawia pięknu brzydoty, raczej jeśli dobrze zrozumiałem chodzi mu wydobycie piękna zaklętego w codzienności, czegoś nieuchwytnego, szalenie osobistego i ulotnego.
    Moim zdaniem chodzi o emocje, odczuwanie brzydoty czy piękna to pokrewne stany emocjonalne jak miłość i nienawiść.
    Jeżeli dobrze zrozumiałem autora, nie ma przeciwieństwa piękna, brzydota to też piękno:)
    Pozdrawiam serdecznie:)

  4. Reklama
    Polityka_blog_komentarze_rec_mobile
    Polityka_blog_komentarze_rec_desktop
  5. To, co mnie dziwi to informowanie zdającego, o co chodzi z tym platonizmem

  6. Bo zadaniem jest interpretacja tekstu a nie sprawdzenie wiedzy z historii filozofii:)))

  7. @parker
    wiedzy z historii filozofii, ale i literatury na poziomie gimnazjum mieć nie trzeba?

  8. @mpn
    @parker nie stawiałby stopni ani nie robił klasówek i egzaminów. A jak robił to stopnie stawiał tylko do wiadomości rodziców i nauczyciela. Zero stresu dla ucznia. Atmosfera miłości za całą mobilizację.
    @parker nie uczył się w dokładnie takiej klasie za czasów dyrektora, który najchętniej zaprowadziłby takie reguły w całej szkole. Dyrektor cały czas powtarzał wszystkim nauczycielom swoją mantrę o wyższości takiej szkoły nad tradycyjną, więc pewnie wpływało to jakoś na wszystkich.

    Dlatego @parker nie ma pojęcia jakie mogą być negatywne skutki takiej filozofii. Tym bardziej że uczniowie w mojej szkole byli mocno odsiani. A i tak i tak wielu z nich nadużyło zaufania naszodyrektorowej filozofii.

    Według mnie jakiś złoty środek jest potrzebny. Dzisiejsza matura (na poziomie podstawowym) chyba jednak zbyt blisko „pokoloruj drwala” się znalazła.

  9. Trzeba mieć wiedzę, o tym jak ugotować zupę też. Tylko zadanie jest inne.
    Miałem nauczycielkę od matematyki w podstawówce która mi za błędy ortograficzne oceny obniżała, podobnie jak ty uważała.

  10. Beczysz jak masz poskładać do kupy dwadzieścia kilka literek.Co byś ty powiedział gdybyś urodził się Chińczykiem?

  11. erer4,
    moim zdaniem, teza jest poprawna, egzaminator musi ją więc zaakceptować. Jest poprawna, ale trochę słaba. Liczyć się będą jednak przede wszystkim argumenty. Słabsza teza nie przesądza o wyniku.
    Pozdrawiam
    Gospodarz

css.php