Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
BelferBlog - Blog Dariusza Chętkowskiego BelferBlog - Blog Dariusza Chętkowskiego BelferBlog - Blog Dariusza Chętkowskiego

14.07.2013
niedziela

Jaka będzie matura 2015?

14 lipca 2013, niedziela,

Licealiści, którzy będą zdawać maturę 2015, jedną klasę mają już za sobą. Zostały więc tylko dwa lata. Mimo to niczego pewnego o tym egzaminie nie wiemy. Pod dostatkiem mamy za to plotek i niepotwierdzonych informacji.

Od kilku miesięcy poloniści żyją informacją, że matura ustna będzie polegała na wygłoszeniu przez maturzystę komentarza do wylosowanego tekstu. Podobno jednak tekstem może być także obraz albo rzeźba, czyli cokolwiek. Ostatnio doszła mnie wieść, iż Centralna Komisja Egzaminacyjna sprawdzała, jak wyglądałaby matura ustna, gdyby uczeń wylosował zdjęcie przedstawiające abakany (rzeźby Magdaleny Abakanowicz). Czy będzie w stanie powiedzieć coś sensownego np. o tym?

Wczoraj „Rzeczpospolita” opublikowała informację, że matura 2015 z matematyki na poziomie rozszerzonym będzie trudniejsza i pełna niespodzianek (zob. źródło), czyli znowu strachy na Lachy zamiast konkretów. Jak tak dalej pójdzie, to egzamin maturalny dla zreformowanych roczników trzeba będzie przełożyć na rok 2020, a obecnych licealistów egzaminować po staremu.

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop

Komentarze: 26

Dodaj komentarz »
  1. Absurdem jest, że nauczyciele snują rozwaqżania o kształcie nowej matury 2015 roku zamiast posiadać konkretne wiadomosci z CKE. Jedno jest pewne: nowa matura to nowe możliwosci dla korepetytorów.
    Ale to wszystko blednie wobec celnych konkluzji Agnieszki Sowy w jej artykule z ostatniej „Polityki” – „Pokolenie poczekalni”, dotyczącym diagnozy braku perspektyw w kraju dla młodych. Ta lektura jest bardziej porażajaca niż maturalne niewiadome, o których wspomniał Gospodarz.

  2. Za moich czasów w szkole była „poruszana” twórczość Hasiora. Nie pamiętam przez kogo, w ramach jakiego przedmiotu i jak sformalizowane było to „poruszanie” ale pamiętam, że jakoś rzeźby Hasiora były w szkole dyskutowane.

    Rzeźby Abakanowicz ustawiono w dosyć centralnym punkcie Chicago – nie w najlepszym, ale też nie w najgorszym – przy praktycznie zerowej dyskusji w miejscowej prasie ich „przekazu”, czyli „co autorka chciała powiedzieć”. Miejscowi uznali pewnie, że brak głów posągów może być jakąś niewygodną sugestią…

    Co do zmian w maturze.
    Proszę wybaczyć mi moje obciążenie, ale jeżeli to co opisuje Gospodarz to prawda, to widzę w tym rażący brak kompetencji w dziedzinie zarządzania projektem. Trzy sekundy i Google wypluł taką publikację:
    **http://www.cse.dmu.ac.uk/~mstacey/pubs/freeze-iced05/freeze-iced05.pdf

    Wpisałem w Google frazę „design freeze”, czyli „zamrożenie projektu”. Krótka publikacja dobrze wprowadza w temat. Bez choćby pobieżnej znajomości problemu nie ma co nawet zaczynać dyskusji.

    Klasa urzędnicza wsobnie rozmnożona. Żadnego inżyniera z doświadczeniem w projektowaniu, bo w pszenno-buraczanej niczego się nie projektuje. Chciałbym się mylić…

  3. MEN wielokorotnie narusza prawo nie ponosząc za to żadnej odpowiedzialności …:-(((

  4. Reklama
    Polityka_blog_komentarze_rec_mobile
    Polityka_blog_komentarze_rec_desktop
  5. tu @byk:
    mam nadzieje, ze nie taka jak za moich czasow (lata siedemdziesiate u.w.),
    gdy kompletni idioci dostawali 5 (moim zdaniem jedna z glownych przyczyn obecnej mizerii w polsce).

  6. Nie wiadomo czego uczyć, czy opisywać rzeźby ustnie, czy też ćwiczyć w interpretacji tekstów. A przecież wiadomo, innych słów się używa. A z matematyką to samo, nie wiadomo jakie zadania będą, to jak można uczyć rozwiązywać, jak nie wiadomo czego.

  7. Dzwoniłem do MEN.
    Powiedzieli, że w przeciwieństwie do poprzednich matur, ta będzie sprawdzać wiedzę i umiejętności zawarte w podstawie programowej.
    Co, testów brakuje do zakuwania?

  8. Ja przede wszystkim widzę słabe, prześwietlone zdjęcie jakiegoś złomu stojącego na klepisku.
    Czy zdam, opisując jedynie aspekty techniczne fotografii, nie wspominając ani słowem o tym, co przedstawia?

  9. @ignorant
    „Dzwoniłem do MEN.
    Powiedzieli, że w przeciwieństwie do poprzednich matur, ta będzie sprawdzać wiedzę i umiejętności zawarte w podstawie programowej.”
    Haha. Obśmiałem się jak nigdy.
    Czyli MEN ROZMYŚLNIE poprzednio nie sprawdzał wiedzy i umiejętności zawartych w podstawie programowej, a teraz nagle zacznie?

  10. A to ciekawostka, na wszystkich debilnych szkoleniach w jakich byłam zmuszona uczestniczyć, zawsze wychwalano nową maturę pod tym względem (i egzaminy/ sprawdziany zewnętrzne w ogóle), że wreszcie wymagania egzaminacyjne i podstawa programowa są ujednolicone! Czyli fuj i be stara matura miała swoje wymagania, a podstawa szła swoją drogą, a dopiero nowa umożliwiła sprawdzenie wiedzy zgodnej z podstawą… Teraz się stwierdza, że tak nie jest? To kogo do odpowiedzialności karnej? Gdy nauczyciel czegoś z podstawy nie zrealizuje, to pędzą go na komisję dyscyplinarną, a teraz się okazuje, że ileś roczników zostało źle przeegzaminowanych z powodu błędów urzędnika?

  11. Bedzie zdanie „Ala ma kota”

    I pytanie do wyboru:

    1. Co ma Ala?
    2. Czy Ala ma psa?
    3. Czy psa ma Janek czy Ala?

    Pytanie 3 bedzie opcjonalne, o podwyzszonej trudnosci.

    Prawidlowa odpowiedz bedzie gwarantowala dostanei sie na dowolna uczelnie wyzsza bez egzaminu

  12. „Od kilku miesięcy poloniści żyją informacją, że matura ustna będzie polegała na wygłoszeniu przez maturzystę komentarza do wylosowanego tekstu”

    Komentarz bedzie oceniany wedle klucza

  13. „że matura 2015 z matematyki na poziomie rozszerzonym będzie trudniejsza ”

    Gdy zdawalem mature za glebokiej komuny, jedno z 5 zadan bylo jak nastepuje: W polowke okregu o promieniu a wpisano okrag o maksymalnej srednicy. W jedna z pustych przestrzeni pomiedzy okregami wpisano okrag o maksymalnej srednicy. Obliczyc promien tego okregu.

    Zadanie bylo sklasyfikowane jako „latwe”, za 10 punktow. Na 100 mozliwych. Zachecam P.T. Nauczycieli Matematyki do rozwiazania tego zadania

    P.S. To musieli zrobic WSZYSCY. Matematyka byla obowiazkowa I dla wszystkich byl ten sam poziom

  14. Bożęciu, jestem już zmęczony narzekaniem ciągłym o tym, jak to drzewiej lepiej bywało… Komuno wróć! 🙂
    A o maturze wszystko będzie wiadomo już jutro. Jutro informatory na stornie CKE i konferencja w MEN.

  15. @Anonim
    To 2,5 miesiaca po terminie!!!!!Jakieś konsekwencje? Jacyś winni? A może krasnoludki???;-)

  16. Szkolenie zorganizowane w kwietniu tegoroku przez CODN niczego nie wyniosło jeśli chodzi o nowa maturę , prowadzący wprost mówił , ze w tym momencie nikt nie ma wiedzy na temat jej kształtu, chyba nie wymaga to żadnego komentarza.

  17. Szanowni Państwo,
    Koniec jałowych dywagacji. Oto link do strony z informatorami:
    http://www.cke.edu.pl/pl/informatory-o-egzaminie-maturalnym-od-roku-szkolnego-20142015.html

  18. @Endo
    Ponawiam pytanie:”Dlaczego 2,5 miesiąca po prawnym(!) terminie i kto jest temu winien???”

  19. @A.L.
    a/8
    pozdrawia zeszłoroczna maturzystka

  20. przeczytalam srednicy a, jezeli promien wynosi a, odpowiedz to a/4

  21. Dobrze rozumiem, że znika „klucz” na maturze pisemnej?!

  22. No pięknie! 🙂 Cieszę się bardzo! Z wrażeń po prostu nie zasnę! Ubolewam jednak nad tym, że niepotrzebnie tylko straciłem rok z jeszcze tegorocznymi pierwszakami. Prace klasowe – jak pewnie większość – realizowałem bowiem według starych zasad, tj. ocenianie zgodnie z kluczem. Na dobrą sprawę, by przygotować maturzystów 2015 mam tylko dwa lata. Jestem w o tyle uprzywilejowanej sytuacji, że miałem tylko jedną klasę pierwszą i to w dodatku tę, której uczniowie edukują się na poziomie rozszerzonym z języka polskiego, więc godzin w drugiej klasie mamy sporo, uczniów „z przypadku” praktycznie tam nie mam, poza tym mam z nimi wychowawczą, zajęcia fakultatywne, tak że jeśli o czas, nie martwię się. Zastanawiam się jednak wraz z żoną, co z uczniami technikum? Małżonka, podobnie jak ja, również jest nauczycielem języka polskiego z tą różnicą, że uczy w technikum. Tam uczniom na maturze z j. polskiego aż tak nie zależy, co oczywiście nie oznacza, że mają sobie odpuścić. Najciekawsza rzecz dotyczy uczniów technikum, którzy naukę rozpoczęli w roku szkolnym 2011/2012. Ich obowiązuje stary program nauczania, który żona przez dwa lata rzetelnie realizowała, a maturę piszą według nowych zasad… W takim wypadku małżonka również ma tyle samo czasu, co ja na przygotowanie maturzystów, ale jednak powtórzę, spotyka się z uczniami technikum, a więc nie aż tak przykładającym się do nauki z j. polskiego i wykłada oczywiście na poziomie podstawowym (w trzeciej klasie będą mieli 4 godziny j. polskiego, w maturalnej 3). O zajęciach dodatkowych mowy być nie może, bo uczniowie zajęcia praktyczne mają często do godziny 16-17. Szczerze współczuję Mojej Wspaniałej Żonie (ma dwie klasy technikum, które maturę będą zdawać w 2015 roku).

  23. @Jerzy
    Podobno tak. Wraca ocenianie uznaniowe. Od 2015 egzaminator bedzie oceniał z wyobraźni (a może wyobrażeń). Precz z podlym kluczem, niech żyje wyobraźnia.

  24. @ mat: Prawidlowo. Gratulacje! Widocznie z matematyka nie jest tak zle!

  25. @belferxxx
    2,5 miesiąca za późno???? Chyba 1,5 miesiąca za wcześnie! 😉
    Cytując rozporządzenie „o ocenianiu”: Paragraf 62 – „Informator […] jest ogłaszany nie później niż do dnia 1 września roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym jest przeprowadzany egzamin maturalny.”

  26. „Prace klasowe ? jak pewnie większość ? realizowałem bowiem według starych zasad, tj. ocenianie zgodnie z kluczem. ”

    Ja mam nadzieję, że jednak mniejszość, jakby mnie nauczyciel oceniał zgodnie z kluczem, kazałbym mu się sianem wypchać.

  27. Do Jerzy

    Coś mi się zdaje, że 2015 – to rok dwóch matur …. starej (nowej) i nowej (nowszej). Uczniowie obecnych klas drugich technikum nie mogą zdawać matury wg nowych zasad, ponieważ realizują starą podstawę programową. 2003 (???) też był rokiem dwóch matur.

css.php