Co się zmieniło w ocenie matury rozszerzonej z polskiego? Rok temu wyzerowano 4 proc. wypracowań, a teraz 5 razy więcej
Okazuje się, że w roku 2023 na egzaminie z języka polskiego na poziomie rozszerzonym wyzerowano pięć razy mniej osób niż obecnie. Rok temu zero otrzymał co 25 zdający, a w tym – aż co piąty.
Jeśli nie jest to wina złego systemu egzaminowania ani samych egzaminatorów, to znaczy, że obecny rocznik ma pięć razy więcej nieuków niż poprzedni. Nigdy w to nie uwierzę. Roczniki aż tak się nie różnią. CKE popełniła poważny błąd w konstruowaniu tegorocznej matury z języka polskiego na poziomie rozszerzonym, co poskutkowało pięciokrotnym wzrostem zer.
Sprawa jest poważna i wymaga pilnego zbadania. Rok 2023 – 4 proc. zdających uzyskuje 0 punktów z matury rozszerzonej z polskiego. Rok 2024 – 19 proc. Rok 2025 – ile będzie zer?
Matura stała się loterią. Liczy się, w którym roku zdajesz. Tu nie można mówić o wyjątkowym braku wiedzy i umiejętności zdających. Obecni maturzyści nie różnią się ani od poprzedniego rocznika, ani od kolejnego. CKE spaprała ten egzamin. Nie pozwólmy, aby spaprała kolejny!
Wyniki matury 2023 tutaj – j. polski rozszerzony zob. s. 31. Wyniki matury 2024 tutaj – j. polski rozszerzony s. 19.
Komentarze
Zmiana władzy w Polsce, zmiana podejścia CKE do maturzystów?
@Gospodarz
Generalnie to jest wynik tego , że zgodnie z przyjętą przez Legutke&Hall& Konarzewskiego koncepcją egzamin jest narzędziem wymuszania(!) na uczniach (nauczycielach też) wyuczenia (się) określonych hiperszczegółowo detali, w tym obowiązkowych lektur, zamiast, jak miało być, okazją dla ucznia by się wykazać mocnym stronami – umiejętnościami, wiedzą etc. A szczegółowo – w zeszłym roku matura była PRZED wyborami – wieczny Smolik&Co wie od dawna co robić w takiej sytuacji i robi… 😉 Czyli poprzednia matura była PRZED maturą, a ta była PO ….
@Gospodarz
c.d. Wieczny Smolik&Co nie potrafi/nie chce zapewnić porównywalności arkuszy pod względem stopnia trudności rok do roku i przedmiot do przedmiotu, więc wszelkie porównania tych procencików są funta kłaków warte … 😉
@Gospodarz
Oczywiście matura była przed wyborami i po wyborach … 😉
@belferxxx
Porównywać można rzeczy które mierzy się tą samą miarą.
Zdarzają się tutaj „mądrale” porównujący odległość mierzoną w milimetrach [mm] z objętością w m3 i próbują z tego wyciągnąć wnioski.
@Gospodarz poruszył kwestię fundamentalną: brak porównywalności wyników kolejnych egzaminów maturalnych to zamach, że tak górnolotnie powiem, na podstawowe prawa człowieka. Tak po prostu.
Dlatego nie mogę pojąć, dlaczego podczas kwalifikacji na studia uwzględnia się wynik procentowy a nie centylowy.
Te wyniki z 2023 to sobie CKE może wsadzić. Dlaczego wyniki z matematyki rozszerzonej i podstawowej w formule 2015 i 2023 są tam identyczne? Z włoskim to samo. Z polskim może wydawać się, że są różnice, ale to tylko pozór – w obu tabelach podali inne wartości procentowe, jak się zrobi wykres, to na bank wyjdzie praktycznie to samo.
Ale to Gospodarz powinien wiedzieć, dlaczego wyzerowano 4 razy więcej wypracowań. Na przykład z matematyką odpowiedź wydaje się prosta – w tym roku nie było pytań testowych (to się chyba nazywa „zamkniętych”), w których odpowiedź można było zgadnąć. W jakimś sensie obecna formuła w przypadku matematyki wydaje się być więc nieco bardziej miarodajna, chociaż to na pewno nie jest takie proste, skoro testów z powodzeniem używa się na całym świecie. Pokazuje to też jednak, że wynik egzaminu maturalnego obciążony jest jest pewną (niemałą) niepewnością pomiarową, a od tego, w którą stronę ta niepewność się wahnie, zależy przecież przyszłość naszych dzieci i wnuków.
Jeżeli wyzerowano 20% wypracowań maturalnych, to ten egzamin wypadałoby powtórzyć, gdyby nie to, że już po ptokach (uczelnie pewnie zamykają lub zaraz zamkną rekrutację). Cały skład CKE odpowiedzialny za ten bajzel powinien wyraźnie usłyszeć popularne hasło Ruchu 8 gwiazdek. I ktoś tam w ministerstwie to jedno słowo powinien przekuć w czyn.
@PR
Wyniki centylowe polskiej (!) matury uwzględniały w rekrutacji uczelnie w UK – w tym Oxbridge – jeszcze przed Brexitem, a naszym się nie chce albo „humanistyczna” kadra nie rozumie statystyki… 😉 Nie słyszałem o żadnej (!) polskiej uczelni, która centyle w rekrutacji stosuje 🙁 Chciałbym się mylić … 😉
Bohater Rosji Aleksander Tyumakow, ze wsi Anuchino na Terytorium Nadmorskim, zgwałcił i udusił swojego przyjaciela, po czym spalił samochód, w którym zostawił ciało.
32-letni Tyumakow poszedł na wojnę w ramach PMC Wagner z kolonii karnej, w której odsiadywał wyrok za „rozbój, zniszczenie cudzego mienia i usiłowanie zabójstwa nieletniego lub innej bezbronnej osoby”. Wcześniej był też karany za drobne kradzieże.
Tyumakow otrzymał trzy medale na froncie.
Гойда!
Tematy były (za?) bardzo konkretne. Stawiam, że mnóstwo zdających oddało puste kartki, ponieważ nie wiedzieli co to synkretyzm i nie przeczytali „Sklepów cynamonowych”. Z pustego nawet Salomon nie naleje.
Amerykanie dostarczyli Ukrainie wojskowy szpital polowy z pełnym wyposażeniem a do tego krematorium.
Po co one?
Myślę, że po to one, aby skremować to, co pozostało z rannych żołnierzy po wyjęciu z nich nadających się do przeszczepu organów.
@PR
Proponuję obejrzeć raz jeszcze „Parszywa dwunastka „… 😉
Dodam jeszcze, że wartość organów ludzkich jednego człowieka na czarnym rynku nielegalnego handlu nimi szacuje się nawet na 45 mln USD.
Koszt ich pozyskania to promile tej kwoty.
W historii ulepszanej matury znalazły się arkusze zawierające na poziomie rozszerzonym krótki lecz niełatwy tekst do czytania ze zrozumieniem oraz tekst będący podstawą do wypowiedzi pisemnej maturzysty.
Warto byłoby może wrócić do tego rozwiązania. Dałoby to większą możliwość młodzieży z zacięciem humanistycznym do zaprezentowania swoich możliwosci.
Następny ch… i baran, @lela22 bredzi językiem zbrodniarzy i gwałcicieli, „dawaj czasy”.
Czy z głupoty, czy też jest to przegniły **** ? Ktoś wie??
@Ino
Obecna matura wytnie oczytaną młodzież dobrze piszącą i mówiącą po polsku, o ile nie nauczy się na siłę wchodzić w bezsensowne schematy(!) CKE. To już PRL był dla takich łaskawszy … 🙁
@PR
I poczytaj coś o przeszłości i aktualiach francuskiej Legii Cudzoziemskiej … 😉
Cały nauczycielski Kraków z wypiekami na twarzy czyta o pewnej p. dyrektor, która rzekomo „Wszystko załatwia poprzez swoje “wdzięki” cielesne, stale afiszuje się partnerami”. Czyli lekcja nr 1: donosy do kuratorium.
https://poufnarozmowa.eu/wp-content/uploads/2024/07/Capture-1-3.jpg
@Graff5/Dehnel
Kieszonkowy katonku bis!
Jesteś niekonsekwentny- nie ma w III RP większych fanów i wspieraczy kraju ludobójców Szuchewycza i Bandery niż Kaczyński z Dudą , a ty im tak źle życzysz … 😉
Jeżeli uczeń nie miał nic do powiedzenia, to czego oczekujemy? Egzaminator ma dopisać? Poza tym uczniowie , nie wszyscy, wybierają rozszerzenie, nie mając dodatkowo zajęć z tego przedmiotu- tak jest w technikum. To czego oczekiwać? Uczeń sam przeczyta ” Sklepy cynamonowe ” i je przeanalizuje? Nie mają ochoty czytać ” Lalki ” , a co dopiero lektur z poziomu rozszerzonego. Wielu maturzystów uważa, że skoro mówią i piszą po polsku, to im się należą punkty, zwłaszcza, że wcześniejszym rocznikom się udawało!