Pytania z odpowiedzią

Myślę o pytaniach, które będę zadawał uczniom na egzaminie maturalnym. Uważam, że w dobrym pytaniu powinna być zawarta część odpowiedzi. Niestety, nie wszyscy to zauważają. A przecież wystarczy dobrze posłuchać, jak pytam.

Pytania z informacją lubię zaczynać od słów: „Jaki wniosek można wyciągnąć z tego, że?” (dalej przekazuję wiedzę, do której wystarczy się ustosunkować). Jaki wniosek można wyciągnąć z tego, że Makbet zabił króla Duncana, mimo iż uważał go za dobrego władcę?  Kiedy uczeń nie potrafi udzielić odpowiedzi na tak postawione pytanie, to znaczy, że nie rozumie, iż każda odpowiedź jest poprawna. Zadałam kiedyś pytanie o to, jaki wniosek można wyciągnąć po przeczytaniu Dżumy Alberta Camusa. Uczeń odpowiedział, że jego zdaniem trzeba uważać na szczury. No cóż, taki wniosek też można wyciągnąć. Czemu nie? Odpowiedź jest jak najbardziej właściwa. Tylko dlaczego za powieść ostrzegającą przed szczurami przyznano Camusowi nagrodę Nobla? Widocznie Szwedzi nie lubią szczurów. Też dobrze. Nie słyszałem, aby Szwedzi przepadali za szczurami.

Jak ktoś nie umie słuchać, co mówi do niego egzaminator, to nie zauważy odpowiedzi nawet w pytaniu: „Kto odkrył promienie Roentgena?” albo „Kto skonstruował silnik Diesla?” Przygotowując się do egzaminu ustnego, warto poćwiczyć nie tylko mówienie, ale też słuchanie. Zapewniam każdego maturzystę, że nie tylko w moich pytaniach, ale także wielu innych nauczycieli dość często kiełkuje odpowiedź. Wystarczy ją zauważyć i umiejętnie rozwinąć.