Analiza wyników matury – najgorzej wiedza o Polsce

Najgorzej w tym roku wypadła matura z wiedzy o społeczeństwie (średnia kraju w liceach ogólnokształcących to 29 proc), historii oraz geografii (po 36 proc.). Aż trudno uwierzyć, że tak słabo można napisać maturę z wiedzy o Polsce.

Oczywiście, najbardziej spolonizowanym przedmiotem jest język polski. Gdyby z polskiego oceniano tylko wiedzę, np. znajomość literatury, wtedy też mielibyśmy dno. Jednak dzięki punktom za znajomość języka ojczystego maturzysta odbija się od dna. Średnia krajowa w liceach ogólnokształcących z polskiego to 59 proc. To dowód, że młodzi jeszcze nie wyrzekli się mowy przodków.

Wyrzekli się za to wiedzy o Polsce. Wiedza o społeczeństwie, historia i geografia to najbardziej – nie licząc polskiego – polskie przedmioty w szkole. To po prostu trzy przedmioty o naszym kraju ze światem w tle – o współczesnej Polsce, o dawnej, o klimacie i o polskich ziemiach. Wyniki matury dowodzą, że młodzież nie ma wiedzy o swoim kraju. O niebo lepiej wypadł język angielski (61 proc.), całkiem nieźle matematyka (45 proc.). Jak to możliwe?

Nauka przedmiotów, które dotyczą Polski, ma się niedługo zmienić. Niebawem wszystko zostanie postawione na głowie, wejdą nowe programy, nowe cele i zasady uczenia. Nauczyciele mają uczyć tak, aby Polska była Polską. Dzięki temu za kilka lat maturzyści będą zdawać egzaminy z ww. przedmiotów wyśmienicie i skończy się cały ten wstyd z wynikami. W takim stylu przynajmniej analizuje się wyniki tegorocznej matury. Było źle, jest źle, ale wchodzi reforma, więc będzie, co ma być.

Wyniki z wszystkich przedmiotów tutaj.