Na którym miejscu?

Drżę z powodu niepewności, czy w ogóle moja szkoła załapała się na listę kilkuset najlepszych liceów w Polsce (ranking miesięcznika „Perspektywy” – ogłoszenie listy w styczniu, teraz tylko przecieki). O wejściu do pierwszej setki nawet nie marzę, gdyż nasz sposób uczenia przegrywa definitywnie z zespołem zasad, jakie podlegają ocenie w ww. rankingu. Aby wygrać, trzeba mieć olimpijczyków, a my, niestety, pod olimpijczyków nie uczymy. Zdarza nam się wprawdzie, niczym ślepej kurze ziarno, co jakiś czas mieć olimpijczyka w tej bądź innej dziedzinie, ale edukacji nie sprowadzamy do szkolenia olimpijczyków. A zatem albo będziemy w ogonie rankingu „Perspektyw”, albo wręcz znajdziemy się poza listą. Chyba że zdarzy się cud i my z naszym ziarnem ślepej kury (dwóch czy trzech olimpijczyków – pewności nie mam) przebijemy się do przodu, gdy w wielu innych szkołach nie będzie nawet tego. Liczymy na nędzę u innych, ponieważ wtedy nasze skromne wyniki mogą okazać się wystarczające na miejsce, powiedzmy, dwusetne.

Zastanawiam się, w jakim rankingu mielibyśmy szansę na miejsce medalowe. Jeśli przegrywamy w szkoleniu olimpijczyków, to w czym wygrywamy? Niech mi tylko nikt nie mówi, że w naszej szkole podają najlepszą kawę w kraju, gdyż to nieprawda. Gdyby podawano doskonałą kawę, mielibyśmy wielu olimpijczyków. Jak wiadomo, każdy amator kawy to zakapturzony geniusz. Być może komuś trudno znaleźć związek między szkoleniem olimpijczyków i piciem dobrej kawy. Czy jednak taki niedowiarek nie chciałby napić się kawy z własnoręcznie wyszkolonym olimpijczykiem? Tak samo trudno przyrządzić dobrą kawę, jak wyszkolić olimpijczyka. W mojej szkole i z olimpijczykami krucho, i o dobrą kawę niełatwo. Ale czasem zdarza się i jedno, i drugie – jednak zdecydowanie za mało. Jak ktoś chce mieć olimpijczyków, powinien zacząć od nauki parzenia wyśmienitej kawy. Wyszkolenie olimpijczyka będzie potem dużo łatwiejsze. A „Perspektywom” proponuję zorganizowanie drugiego rankingu – liceów, w których parzy się najlepszą kawę. Ja i pewnie wielu innych nauczycieli będziemy mieli motywację, aby zabiegać o wyższe miejsce na tej liście.